Lesevake er kult!

Forslag til aktiviteter og snacks

Etter jødisk tradisjon skal man våke den første natten av Shavuot for å studere og samtale om Skriftene. Man trenger ikke være oppe hele natten, men alt avhengig av helse og alder på barna, kan man utsette leggetiden en time eller tre og lage et lese-opplegg knyttet til dette. Her kommer det flere forslag til hva man kan gjøre og hva slags pauser man kan ta innimellom. Skulle det ikke passe å ta dette i de sene timer (for eksempel fra fredag til lørdag) – er det absolutt å anbefale å benytte deler av disse forslagene til aktiviteter på dagtid. La oss skape glede rundt lesing og jobbing med bibeltekster!

Legg inn pauser, gjerne hver time, med noe fysisk aktivitet. For eksempel: ”Slap down!” Da holder du ut høyre arm, lar den sno seg som en slange fra skulderen og ut – og så tilbake. Dernest venstre arm. Dernest høyre ben og så venstre ben. Til slutt hopper dere og forsøker å nå taket. 

Lesevake er kult!Smoothie er forfriskendeFoto: khawkins04@flickr.com
 
Lag programmet på forhånd og skriv det gjerne opp med innlagte avbrekk:
  • fruktkopp (kopp med frukt- og bærbiter)
  • grønnsakdip
  • challah (loffen – med ost til)
  • potetgull
  • peanøtter og andre nøtter
  • ostesmørbrød
  • kakao og vafler
  • jordbær og fløte
  • noe med honning som dere liker
  • sjokoladekake
  • smoothies (hjemmelaget er best!)
  • noen eksklusive hjemmelagede drinker av juice, noe brus, noe bær – bruk fantasien!

Forslag til leseaktiviteter og en våkenatt

1. Les høyt sammen: Salme 119, 144-148 og Luk 6,12
 

2. Lag en collage med de 10 bud (jødisk pinse er en feiring av at Moses fikk Loven)

Lag en collage enten på en stor plakat eller papirduk, eller hvert bud på et nytt ark. Finn avisoverskrifter eller bilder som illustrerer budene eller brudd på dem.

Pugg de 10 bud og hør hverandre – gi premier etter et visst antall rette svar.

  1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

  2. Du skal ikke misbruke Guds navn.

  3. Du skal holde hviledagen hellig.

  4. Du skal ære din far og din mor. 

  5. Du skal ikke slå i hjel.

  6. Du skal ikke bryte ekteskapet.

  7. Du skal ikke stjele. 

  8. Du skal ikke tale usant om din neste. 

  9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom. 

  10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

(Basert på 2.Mosebok 20)
 

3. Fortellingen om Rut – det går an å lese hele boken (bare 4 kapitler), eventuelt kan det deles inn slik at flere leser. Man kan bytte på å være ”forteller”, så kan de andre få roller hvor de leser de direkte sitatene fra dem som er med i fortellingen.
Denne historien finnes også på film. Den kan lastes ned fra IMDb eller kjøpes fra Amazon eller Bok og Media.

 

4. Gjettelek: Tegne/mime bibelske personer eller bibelfortellinger
Det kan være Peter som går på vannet, synker, blir reddet av Jesus.
Eller det kan være: David mot Goliat, Noas ark, Ruth som samler korn, Dronning Ester, den blindfødte, Paulus, den store fiskefangsten, Moses, Abraham, bryllupet i Kana – her er mulighetene mange.

Ha det moro! Sjekk bibelstedene hvis dere kommer i tvil om hva som egentlig skjedde – skap bibelappetitt!

Lesevake er kult!Tegn og mimFoto: anafukase@flickr.com
 

5. Be for noen som trenger det!
Gjør bønnene korte og ”to the point” – ellers sovner man lett på denne tiden av døgnet..

 

6. Les fra Salomos ordspråk og snakk om hva det betyr
Les for eksempel 1:7 og 3:3-4 og 3:27-32

 

7. Bli bedre kjent med hverandre + en kreativ stund
Dere trenger: piperensere eller formingsleire

Les sammen Matt 18,1-4 og snakk sammen etterpå om noe av dette

  1. Favorittleken min da jeg var liten

  2. Favorittgjemmestedet mitt da jeg var liten

  3. Favorittkjæledyret mitt da jeg var liten

  4. Den personen jeg satte størst pris på utenom egen familie da jeg var liten

Snakk om: Hva er forskjellen på barn og voksne? Hva mente Jesus med det han sa?

Klarer dere å illustrere med piperensere, formingsleire el.lign. hva som er typiske ting barn er opptatt av og hva som er typiske ting voksne er opptatt av?

Lesevake er kult!Form med leire eller piperensereFoto: jenniferbarnard@flickr.com
 

8. Hva skjer?
Jobb med Apgj 2, 1-16 (evt hele kapittelet) på forskjellige måter:

  1. Lytt til teksten mens dere tenker at dere er til stede og bruker hørselen til alt som skjer (kanskje noen også kan lage lyder som passer?) Hva hører dere?

  2. Gjenfortell teksten slik dere tenker at dere ville se med øynene alt som skjer

  3. Gjenfortell teksten mens dere tenker dere hva luktesansen ville oppleve underveis

  4. Gjenfortell teksten mens dere tenker dere hva de forskjellige følte underveis

Et annet alternativ er å lage dette til en Dagsrevy der dere lager forskjellige innslag med forskjellige innfallsvinkler. Vær kreative! Oppdag nye sider ved historien! Bruk tid på å planlegge og øve før dere holder en samlet framføring.
 

9. Gå ut i natta og se på stjernene. En leser høyt fra Salme 8.
Dere trenger: Tusjer eller fargestifter
Vel inne igjen kan dere fargelegge hvert deres mosaikkvindu
Se illustrasjoner som kan skrives ut og benyttes her

Lesevake er kult!Se på stjerneneFoto: robin24@flickr.com

10. Les hva Jesus sier om frukt
Matt 3,8    Matt 7,16-20    Mark 4,18-20    Luk 8,15    Joh 4,36
Hvorfor bruker han frukt som betegnelse på de gode gjerningene og de gode holdningene?

Les nå Joh 15 og lag deretter en felles tegning på ett stort ark eller en bordduk. Kanskje det blir ekstra utfordrende og spennende dersom det er taleforbud – da må man samarbeide om tegningen uten å bruke ord : )
 

11. Let etter ord!
Her er en oppramsing av ord som er aktuelle knyttet til pinse. Se hvor mange av ordene dere finner. Kopier en til hver, og se hvem som finner flest. Ordene står både framlengs og baklengs, nedover og oppover.

Last ned Ordleken her

(Fasit finnes her

Lesevake er kult!Prøv ordleken
 

12. Les teksten om feiringen av pinse i gammeltestamentlig tid
- 2.Mos 34,22-23,16
- 1.Mos 23,10
- 2.Mos 28,26
- 5.Mos 16,9-102
- 2.Krøn 8,13
- Jer 2,3ª

 

13. Her er det nytestamentlige tekster knyttet til pinse
Skjønner dere begrepene?
- Apgj 2,1-4
- 1.Kor 16,8
- Jak 1,18
- Hebr 13,15-16

 

14. Les Rom 8,1-4 og Gal 5,13-18 og strek under, skriv kommentarer eller symboler ved siden av
Kopier disse to versene, slik at man kan skrive kommentarer og tegne symboler ved siden av det man leser:

?   -  skjønner ikke

★ - dette inspirerer meg

❀  - dette syns jeg er spesielt viktig

Etter å ha lest disse tekstene - hva må jeg jobbe med for egen del?
 

15. Spis en fruktbolle (dessertskål eller kopp med oppdelt frukt og bær) og les noen andre nystestamentlige tekster om frukt.
- Kol 1,6.10
- Jak 3,18
- 2.Kor 9,10-11

Lesevake er kult!Spis og les om fruktFoto: polkadotcreations@flickr.com

 

PS: Kjære foreldre og besteforeldre!
Det dere gjør nå, det står omtalt her: Salme 78,5-7
La det være glede, begeistring og ærlighet rundt det dere gjør sammen, da er dette opplevelser og minner som setter spor.

 

Kilder:
A family guide to Biblical Holidays av Robin Sampson og Linda Pierce, Forlag: Heart of Wisdom Publishing
Celebrating Biblical Feasts av Martha Zimmerman, Forlag: Bethany House
The Jewish Book of WHY av Alfred J. Kolatch Forlag: Jonathan David Publishers

 

Lesevake er kult!

 

Relaterte dokumenter
 
Siste nytt
Se sommerseminaret fra Fredrikstad
Et digitalt jubileum og epokeskifte
Nettsendt trekning av Regionslotteri - Bergen