

Skal hele Israel bli frelst?
Mange har lest apostelen Paulus sine ord om at hele Israel skal bli frelst (Rom. 11:26) slik at alle jøder er bevart hos Gud, og til slutt derfor også skal bli frelst. Noen trekker da den slutning at det ikke er nødvendig med noen Israelsmisjon i vår tid. Gud skal selv sørge for Israels frelse, heter det gjerne, som en kritikk mot all form for kristen misjonsvirksomhet blant jøder.
Men ordene og løftene om hele Israels frelse må likevel leses inn i sin sammenheng. Han som skriver disse ordene uttrykker like foran at ikke alle jøder er frelst eller har del i Guds nåde, og at de på grunn av sin vantro har mistet livskraften og forbindelsen til sine åndelige næringskilder. Derfor ber også Paulus i sine inderligste bønner at Israel må bli frelst (Rom 10:1). Vår viktigste tjeneste for Israel må derfor være vår forbønn. Først og fremst vår bønn for deres frelse.
Hele Israels frelse er derfor knyttet opp til en avgjørende historisk hendelse som ikke hører fremtiden til, men fortiden: Fra Sion er redningsmannen kommet. Israels redningsmann er nemlig han som gikk veien fra Betlehem til Jerusalem, døde og sto opp den tredje dagen. Det er hans navn og hans gjerning vi skal forkynne slik at hele Israel får høre. Og slik at Israel kan tro.
